יום חמישי, 1 בנובמבר 2012

מגמות בשוק התעסוקה במבט לפנים ובדגש על עובדים זקנים

ברשימה מעניינת מאת כריס מורט Chris Morett במסגרת האתר של Aging and Work: AGEnda הוא משרטט בצורה מעניינת דפוסים מרכזיים בשוק התעסוקה שישפיעו בעתיד על דפוסי העבודה של העובדים הזקנים:
א. בשונה מהעבר, העובדים הזקנים של העתיד "יגדלו" בשוק עבודה שבו הם התרגלו לשינויים ומעברים ממעסיקים שונים ורבים, וכן יהיה "רגילים" לצורך להתעדכן, ללמוד, ולרכוש כישורים חדשים לכל אורך תקופת חיי עבודתם. הם יהיו "משוחררים" מדפוסי עבודה של מחויבות למעסיק בודד, של מקצוע "יחיד" או הכשרה "חד פעמית".
ב. העובדים הזקנים של העתיד יהיו כבר מנוסים בצורך לנהל משאים ומתנים חדשים ומשתנים כל העת ביחס לדפוסי התעסוקה שלהם, ולא "ייבנו" על חוזה חד פעמי או ארוך טווח, ויהיו מודעים לצורך להתאים, לעדכן, ולשנות את תנאי ההעסקה שלהם כל העת.
ג. עובדים זקנים של מחר יהיו רגילים ומתורגלים בשימוש ובפיתוח של רשתות חברתיות-תעסוקתיות מבוססות אינטרנט ואמצעי תקשורת אחרים באופן שיקנו להם קשרים אישיים וקישורים שיחברו אותם למקומות עבודה פוטנציאליים על בסיס היכרויות או חיבורים לרשתות חברים מגוונות.
ד.  אי הוודאות בתחום כיווני ההתפתחות התעסוקתיים העתידיים הינו לא ברור. יחד עם זאת, דווקא בכיווני ההתפתחות השליליים, של תת-שוק תעסוקה של עובדים בשכר נמוך עם כישורים נמוכים, יכולה להיות פתיחה להעסקה של עובדים זקנים או ליצירת תת שוק תעסוקתי רב דורי שבו לגיל הכרונולוגי לא תהיה השפעה, ובמסגרתו עובדים - על בסיס שוויוני (הגם נצלני) - יעבדו יחדיו, זקנים וצעירים גם יחד.
 
במילים אחרות, במבט לפנים, באופן כללי, העובדים הזקנים של מחר אמורים להיות "מוכנים" יותר לשוק העבודה, ולהיות מוכשרים יותר לבחור - אם יירצו בכך - להמשיך לעבוד גם בגילאים מתקדמים.
לרשימה המלאה ראו:
 
 

אין תגובות: